måndag 23 april 2012

Sundbybergs Köksbryggeri - Singel Hop Ale och Lasse i Gatan

Dumt att ligga på latsidan, jag river av två Sundbybergsöl till för att fira en hemmapinne mot GIF Sundsvall och den sämsta halvleken på den här sidan millennieskiftet.


Singel Hop Ale är en rakt-på-sak-IPA på 6,7%. Sundbybergs Köksbryggeris brygd #112, humlad med enbart Brewers Gold.

Enligt mig ett ganska modigt val av humlesort om man bara ska använda en. Brewers Gold tycker jag har en rätt söt svartvinbärssmak och drag åt smaksatt te, typ "Söder te" (sic), och brukar vad jag vet främst användas för att skänka beska åt ölen.

Singel Hop Ale känns tung och kraftig, på ett bra sätt. Faktiskt inte så jättelångt ifrån en dubbel-IPA i smaken. Påminner en del om Hardcore IPA och dess halvbror I Hardcore You, men såklart utan samma brutala alkoholsmocka.

Mycket trevlig, och förvånansvärt komplex och välbalanserad för att vara en single-hop IPA!





Lasse i Gatan - Brygd #76, snart ett år gammal.

Det började, kanske inte trevande, men inte med några totala fullträffar. Nyss nämnda Singel Hop gick därför upp i en ganska ohotad ledning. Den blev dock inte långvarig, för här kommer Lasse i Gatan och spelar i en helt egen division, jävlar vilken klasskillnad!

En imperial stout med extra allt. Kaffe och muscovadosocker.

Rökig och hård, en liten syrlighet från ekfatslagringen, en rejält lång eftersmak av kaffe och allt som allt en tung imperial stout i världsklass! Inte alls speciellt söt trots det tillsatta muscovadosockret, och trots de kaffegodisaktiga tonerna - jag anar en ordentlig dos humle som balanserar upp. Oljig med härliga rester på glaset efter varje klunk. Jag är farligt nära att svepa den 10,2% tunga pjäsen, vilket inte skulle kratta banan speciellt bra inför den skapligt viktiga jobbvecka som dundrar igång imorrn.

Testar med lite 70%-ig choklad till, då dyker mer vinösa toner upp. Lite portvin, kaffelikör, marsipan.

Det här är den typen av öl som vi nördar med glädje langar upp 2-300 spänn för, även om jag visserligen inte har prövat alltför många svindyra stouts. Men ok, sett till vad som finns på bolaget så är den här fullt i klass med Yeti, Gonzo, Kujo och Rip Tide! Kanske ett litet minus för doften, det är egentligen enda gången då de dryga 10% alkohol gör sig påminda.

Lasse i Gatan är den öl som Sundbybergs-bryggarna vann en silvermedalj för häromåret, och utan att ha testat någon av dess konkurrenter så törs jag ändå säga att det var ytterst välförtjänt!

Inga kommentarer: