tisdag 20 mars 2012

Stillwater Stateside Saison


Jag är inte alls bevandrad inom ölstilen Saison, även om sinnessjukt prisvärda Saison Dupont har seglat upp som en av mina absoluta favoritöl i Systembolagets ordinarie sortiment - lagom tills den tragiskt nog är på väg ner i T9-modulen och vem vet vad som händer sen. Saison Dupont har härligt peppriga citrustoner, känns oförskämt fräsch och har en närmast örtig beska.

Stateside Saison ifrån amerikanska fantombryggaren Stillwater Artisanal Ales är en betydligt mindre frisk historia. Den är en förhållandevis söt öl, mer klassiskt belgisk och mindre champagnig. Tvålaktig doft. Persikor i förgrunden, lite veteölskänsla med apelsinskal och koriander som lurar i bakgrunden.

Färgen är lätt att förälska sig i, brandgul och rejäl.

Kylskåpskall är den lite pepprig, spritig och allmänt svårbedömd. Jag har på senare tid intresserat mig ganska mycket för öls serveringstemperatur. Börjar mer och mer vilja ha mina fiskar, förlåt, öl, varma, typ. Blir lite deppig när Texas Longhorn-personalen häller upp en iskall Flying Dog-rökare i ett frostat glas, det funkar liksom inte. När Stateside Saison börjar närma sig rumstemperatur blir den också mycket mer komplex.

Mindre kantig och mer sammanhållen.

Ölen känns tyvärr betydligt mer alkoholstark än sina 6,8 volymprocent, så att få i sig den rätt så stora flaskan på egen hand är ett rätt så tufft uppdrag. Nja, jag är en smula besviken faktiskt. God men inte fantastisk. Väldigt trevlig i små doser men man tröttnar rätt så snabbt.

Stillwater Artisanal Ales hade dock med ytterligare några öl i mars-släppet, och ståendes i skafferiet har jag även Mikkeller-samarbetet och ytterligare en saison i form av en flaska Existent. De ska bli kul att testa.

Inga kommentarer: