söndag 4 mars 2012

Nils Oscar Ctrl Alt Delete

Det var ju ett rätt matigt ölsläpp i torsdags. Mystisk öl med guarana och vallmofrön, lyx-veteöl och extremt prisvärd imperial stout från Brooklyn.

Mitt bland alla moderna, mystiska grejer släpptes också tre stycken öl i den urgamla tyska skolan - en kölsch, en kellerbier och en (svensk) altbier. Eftersom jag inte pallrade mig in till stan i torsdags, utan nöjde mig med en dyr e-beställning och ett besök hos min lokala dealer, så fick jag bara tag på den sistnämnda av de tre.

Nils Oscars vitsigt döpta Ctrl Alt Delete är kort och gott en altbier. En tysk, överjäst mörk öl, där namnet alt kommer just från att det var det gamla sättet att brygga öl på, till skillnad från moderniteter som lager och pilsner.

Hur är den här då? Lättdrucken och skön. Mellanölsstyrka (4,5%), och faktiskt inte helt olik Nils Oscars paradnummer Kalasölen. Knäckiga, lite brända toner och förvånansvärt mycket kropp med tanke på den modesta alkoholhalten.

Utöver en lite metallisk bismak så gillar jag den här mycket!

Inga kommentarer: