söndag 4 mars 2012

Belgiska hybrider

De öl som för min del har känts fräschast på senare tid är de välhumlade halvbelgare som börjat dyka upp här och där.

I onsdags var jag på suveräna Pubologi och fick äntligen suga i mig ett par glas Omnipollo Leon, en ljus belgare bryggd med champagnejäst och mängder av amerikansk humle, och den var minst lika bra som alla har sagt. Och min vinnare (hittills) bland förra månadens ölsläpp var De Ranke Hop Harvest, en öl i samma stil.

Därför känns det oerhört skönt - även om man inte ska ropa hej än - att jag lyckades roffa åt mig tre av enmansbryggeriet Stillwaters brygder som släpptes i väldigt små partier i torsdags.

Visst avgudar jag fortfarande mina amerikanska dubbel-ipor och matiga imperial stouts, men de positiva ölöverraskningarna har på senare tid alltså kommit ifrån dessa fejk-belgare.

Så får det gärna fortsätta.

Inga kommentarer: