söndag 15 januari 2012

Ett lass mellanöl från Purity



Fler och fler ölimportörer och bryggerier meckar ihop mixpack till Systembolagets beställningssortiment (och även till det tillfälliga sortimentet i butik, som Brewdog gjorde med sin "IPA is dead"-svit i fjol).

För ett par veckor sedan uppmuntrade jag det initiativet och beställde en låda "Mixed Purity" ifrån engelska och väldigt miljömedvetna Purity Brewing Company. I paketet får man 3 stycken Pure UBU, 3 stycken Pure Gold och 2 stycken Mad Goose. Hittills har jag hunnit testa Pure Gold och Pure UBU.

Den förstnämnda är en klassisk ale på 4,3% med (tror jag) enbart europeisk humle vilket är kul som omväxling i dessa tropiska-frukter-humle-torpeds-tider. En oerhört välgjord och lättdrucken historia med drag åt pilsnerhållet.

I amber alen Pure UBU (4,5%) har britterna slängt ned några nävar amerikansk Cascade vilket skänker en välbehövlig fräschör till en annars rätt stabbig öl. Med tanke på den modesta alkoholhalten är det rätt bra tryck i smakerna, det finns ganska mycket som tar plats trots att det är en i grunden tunn kropp bakom. Tänk er en jävligt vältränad fjäderviktsboxare.

Kvar att testa är Mad Goose, en pale ale som väger in på 4,2% alko, och jag hoppas att jag sparat den bästa till sist, även om den galna gåsen kommer att få kämpa för att spöa Pure Gold.

För mig personligen är det kul att testa så här pass bra mellanöl - på senare tid har jag annars förlorat mig i imperial stouten och dubbel-IPAns förlovade riken.

Inga kommentarer: